تاریخچه ساعت سواچ : اصالتی به استحکام کوه های آلپ

.....................



تاریخچه ساعت سواچ : اصالتی به استحکام کوه های آلپ

انقلاب ساعت سواچ

 

داستان سواچ، داستان یک دگرگونی و انقلاب است. در سال ۱۹۸۳ ظهور ساعت های پلاستیکی و مقرون به صرفه ساخت سوئیس دنیای ساعت را زیر و رو کرد. یک باره ساعت به وسیله ای فراتر از نشانگر زمان تبدیل شد. زبان جدیدی شکل گرفته بود. زبانی برای صحبت از اعماق قلب و بدون تکلم ظهور کرده بود. حال پس از گذشت بیش از ۳۰ سال این انقلاب هنوز ادامه دارد. ساعت سواچ سخن می گوید و همگی او را درک می کنند. البته همیشه هم به این روال نبوده است.

سقوط آزاد ساعت های سوئیسی

در دهه ۱۹۷۰ ساعت سوئیسی قطعه ای بسیار با ارزش برای نمایش زمان بود. ساعت های سوئیسی از یک نسل به نسل دیگر منتقل می شدند و تا آخرین لحظات عمر خدمت می کردند. با ترکیب هنر ظریف دستی و پیچیده، به سختی تغییرات جزئی در این ساعت ها رخ می داد. هرگونه تغییر مدت های طولانی برای مشورت می طلبید و در صورت توافق، مدت ها طول می کشید که این تغییرات به بار بنشیند. پس از این همه مدت مدل های جدید طراحی می شدند اما نتیجه کار بسیار مشابه نمونه های قبل بود و تغییرات جزئی مشاهده می شد.

سپس یک بحران در دنیای ساعت های سوئیسی به وجود آمد. ساعت های آسیایی با مکانیزم کوارتز بازار ساعت را احاطه کردند. میزان دقت این ساعت ها بسیار بالا بود و قیمت پایینی هم داشتند. دیگر لازم نبود برای خریدن یک ساعت باکیفیت ماه ها پس انداز کرد. حتی مردم سوئیس هم از این ساعت ها تهیه می کردند.

چند سال طول نکشید که ارزش ساعت های سوئیسی به نصف قیمت رسید. سهم سوئیس از بازار ساعت از ۵۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافت. بازار رقابتی آسیا شغل های مرتبط با صنعت ساعت سازی را در کشور سوئیس از ۹۰ هزار شغل به ۲۵ هزار شغل تنزل داد. ساعت سازان سوئیسی در یک خطر جدی افتاده بودند.

شروع یک ماجراجویی

ناگهان سر و کله نیکلاس هایک (Nicolas Hayek) پیدا می شود. کسی که با ارائه پیشنهادهای رادیکال و ایده های متفاوت این صنعت را از مرگ حتمی نجات داد و به آنچه که امروز هست تبدیل نمود. وی آغازگر دنیای جدید ساعت های سِکند واچ (Second watch) بود. ساعت هایی که این بار از طلا و جواهر ساخته نشده بودند. این ساعت ها شیوه ای فریبنده و زیبا برای گفتن احساسات به سبک سوئیسی بودند. Swatch ترکیب حرف اول Second و کلمه Watch است.

در سال ۲۰۰۶ سواچ جشن تولید ۳۳۳ میلیون ساعت سواچ را جشن گرفت. در سال ۲۰۱۷ نیز ساعت سواچ به عنوان یکی از بزرگترین و موفق ترین نام های تجاری در دنیای ساعت شناخته می شود. امروز سواچ به ادامه تحقیقات و سرمایه گذاری های عظیم در زمینه مواد، تکنولوژی، طراحی و تولید مشغول است. این شرکت در زمینه میکروالکترونیک و میکرومکانیک نیز فعالیت های زیادی دارد. همچنین در زمینه ارتباطات تلفنی و صنعت خودرو فعال است و به تولید ابزارآلات دقیق اندازه گیری زمان در فعالیت های ورزشی معروف است.

از یک حرکت آهسته تا سرعتی مثال زدنی

اواخر دهه ی ۱۹۷۰ میلادی پس از ظهور ساعت های ارزان قیمت کوارتز گروهی از مهندسان در شهر فونتین ملون (Fontainemelon) در ایالت نوشاتل (Neuchatel) سوئیس گرد هم جمع آمدند. آنها ساعتی بسیار باریک، طلایی و مجلل را توسعه دادند که با نام دلیریوم ترمنس (Delirium Tremens) شناخته می شد. در آن زمان تنها ۱٫۹۸ میلی متر ضخامت داشت که این ضخامت بعدها به ۰٫۹۸ میلی متر کاهش یافت. این ساعت باریک ترین ساعتی بود که تابحال ساخته می شد.

البته تنها ابداع یک ساعت بسیار باریک برای رقابت با ساعت های ارزان قیمت کوارتز کافی نبود. یک رویکرد جسورانه تر نیاز بود. جهت حرکت به سمت ساده سازی محصولات باید مواد اولیه و روش های جدیدی به دست می آمد که بتوان توسط آنها ساعت های سوئیسی جدیدی به وجود آورد.

اولین گونه های ساعت سواچ دقیقاً این گونه بود. ساعت دقیق و باکیفیت ساخت سویس که از پلاستیک ساخته شده بود. در هفته ها و ماه های اولیه عرضه، ساعت سواچ تمام دنیا را تکان داد. این علامت تجاری خوش نام تا به امروز در حال جابجایی مرزهای تکنولوژی و ارائه ی مواد جدید در ساخت محصولات خود است. از پلاستیک، استیل ضد زنگ و آلومینیوم گرفته تا لاستیک و سیلیکون در محدوده ی پوشش این شرکت قرار دارد. این مجموعه برای ساخت ساعت سواچ ابزارهای رنگ، شکل، طرح های مبدعانه و هرآنچه تکنولوژی در اختیار می گذارد را به کار گرفت.

سیستم ۵۱ و دگرگونی دوباره

کاهش تعداد قطعات و تمرکز روی اصل سادگی به «انقلاب ۵۱» (Revolution 51) مشهور است. این انقلاب باعث شد که این محصولات در دسترس تعداد بیشتری از دوستداران ساعت های زیبا و باکیفیت سویسی قرار بگیرد. به طور خاص «سیستم ۵۱ سواچ» (Swatch Sistem 51) که در سال ۲۰۱۳ معرفی شد تغییرات عمده ای در ساخت ساعت های مکانیکی ایجاد کرد.

سیستم ۵۱ سواچ مشابه هیچ ساعت مکانیکی دیگری که تا به حال ساخته شده نیست. در مقایسه با بیش از ۶۰۰ قطعه در مدرن ترین ساعت های مکانیکی، در اینجا تنها ۵۱ قطعه وجود دارد. سرهم سازی این ساعت ها با استفاده از رباط های پیشرفته انجام گرفته تا قطعات به عنوان یک مجموعه بر روی یک پیچ در مرکز به صورت ۱۰۰ درصد اتوماتیک جای گیرند. این زمان سنج هیچ تنظیم کننده ای ندارد و تنها یک بار برای تمام عمر آن در کارخانه با لیزر تنظیم می شود. قیمت این ساعت هم نسبت به نمونه های مکانیکی بسیار مقرون به صرفه بود.

دنیای ساعت سواچ

امروزه سواچ در بیشتر کشورهای جهان فروشگاه دارد و کوچکترین فروشگاه های جهان نیز در سیطره ی ساعت سواچ قرار دارند. کمتر کسی است که اسم این نام تجاری شاخص را نشنیده باشد. این مفهوم را می توان در فروشگاه های بزرگ ساعت سواچ در میدان تایمز (Times Square) نیویورک، هتل آرت پیس سواچ (The Swatch Art Peace Hotel) شانگهای، شانزلیزه (Champs-Elysées) پاریس، خیابان وانگفوجینگ (WangFuJing) پکن و برج لوک هوی تانگ (Luk Hoi Tong Tower) هنگ کنگ مشاهده کرد.

در سال ۲۰۱۳ ساعت سواچ تولد ۳۰ سالگی خود را در بازل (Basel) سویس جشن گرفت. جشنی که احتمالاً دهه های دیگری هم ادامه خواهد داشت. چراکه نه سویس از ساخت ساعت دست می کشد و نه جای ساعت سواچ توسط برند دیگری اشغال می شود.

persianpishraneh.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: تاریخچه ساعت سواچ : اصالتی به استحکام کوه های آلپ,

نوشته شده توسط نیلوفر در شنبه 18 آذر 1396

و ساعت 9:36



.:: Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by persianpishraneh ::.
.:: Design By :
wWw.loxblog.Com ::.




به وبلاگ من خوش آمدید




نیلوفر




LED
کلید مینیاتوری
تلفن پاناسونیک
درب بازکن های صوتی و تصویری
هواکش و تجهیزات تهویه
فتوسل
برق صنعتی
پایه تلویزیون
شارژ باتری
لامپ کملیون
باتری کملیون
محافظ برق
آیفون تصویری
گیرنده دیجیتال
آنتن هوایی
آنتن رومیزی
کالای دیجیتال
اسپرت اریو
اپشن اریو z300
کادو تولد

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان بازرگانی پرشین پیشرانه و آدرس persianpishraneh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا












بازرگانی پرشین پیشرانه , پخش لوازم برقی , آنتن رومیزی , پخش لوازم الکتریکی , آفر الکترونیک , افر الکترونیک , افر , طرح کسب و کار و مورد های غیر چشم پوشی , دیجیتال , بازرگانی پرشین پیشرانه , پخش لوازم برقی , پخش لوازم الکتریکی ,لاله زار ,لاله زار نو ,لاله زار شمالی ,پایه تلویزیون ,پایه ثابت ,پایه متحرک ,تی وی جک , tvjack , @persianpt,@persianpishraneh,persianpt@,persianpishraneh@ انتن رومیزی ,آنتن رومیزی ,انتن ,آنتن,لالی الکترونیک , , آنتن لالی مدل ۲۵۲-LE،آنتن رومیزی،بازرگانی پرشین پیشرانه،پخش لوازم برقی , نحوه ی اتصال کابل آنتن , تست محافظ برق, تعمیر محافظ, تعمیر محافظ برق, محافظ برق, محافظ ولتاژ, مشکلات محافظ برق , آنتن،انتن،آنتن رومیزی،بهترین آنتن رومیزی،قویترین آنتن رومیزی،آنتن دیجیتال با گیرنده قوی ,




»تعداد بازديدها:
»کاربر: Admin

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: